ELEVEN. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo
![Eleven logo](/sites/default/files/styles/max_2600x2600/public/2024-05/Eleven_grafika1.jpg?itok=LP5rVuR2)
ELEVEN
Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo
24 maja–14 lipca 2024 r.
Galeria Arcydzieł
W ciągu ostatnich kilku lat zbiory Zamku Królewskiego w Warszawie wzbogaciły się o kilkaset dzieł sztuki, m.in. obrazy, rysunki, ryciny, meble, okazy porcelany, srebra, a także militaria. Wśród pozyskanych obiektów znalazło się ponad 60 różnorodnych malowideł pochodzących z okresu od XIV do XIX w. pędzla zarówno przedstawicieli ośrodków sztuki z całej Europy, jak i artystów polskich lub w Polsce działających.
Poczynione zakupy malarskie są ściśle związane z najważniejszymi założeniami statutowej działalności Zamku, czyli gromadzeniem zabytków, organizowaniem wystaw czasowych i stałych czy udostępnianiem zbiorów do celów naukowych, edukacyjnych i popularyzatorskich.
Florenckie quattrocentro, caravaggionizm, animalistyka holenderskiego Złotego Wieku, wenecka weduta, piemoncki i wenecki renesans, oświeceniowe malarstwo portretowe oraz historia antyczna w stylu klasycystycznym.
Jedenaście obrazów, które znalazły się na niniejszej wystawie, reprezentuje różnorodność stylów, epok, tematyki, a także historii pochodzenia. Wszystkie te elementy poznają Państwo szczegółowo odwiedzając naszą ekspozycja, na którą serdecznie zapraszamy.
![Paolo Uccello, Madonna z Dzieciątkiem](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Uccello.tif__0.jpg?itok=yKmjhrPk)
Paolo Uccello
Madonna z Dzieciątkiem
tempera, deska
63 x 45 cm
nr inw. ZKW/6465
Defendente Ferrari
Matka Boska karmiąca
olej, deska orzechowa
85 x 58 cm
nr inw. ZKW/6049
![Defendente Ferrari, Matka Boska karmiąca](/sites/default/files/2024-05/Ferrari.tif__0.jpg)
![Jacopo Bassano, Cud wyprowadzenia wody ze skały](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Bassano.tif__0.jpg?itok=_GhzdbDR)
Jacopo dal Ponte, zw. Jacopo Bassano
Cud wyprowadzenia wody ze skały
olej, płótno
100 x 152,5 cm
nr inw. ZKW/6140
Mattia Preti
Partia Tryktraka
olej, płótno
108 x 146 cm
nr inw. ZKW/6257
![Mattia Preti, Partia Tryktraka](/sites/default/files/2024-05/Preti.tif__0.jpg)
![Angelika Kauffman, Kornelia, matka Grakchów](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Kauffman.tif__0.jpg?itok=0CCnBw0W)
Angelika Kauffman
Kornelia, matka Grakchów
olej, płótno
110 x 152 cm
nr inw. ZKW/6045
Melchior de Hondecoeter
Kogut i kura z kurczętami i gołębiami
olej, płótno
96 x 111,5 cm
nr inw. ZKW/5879
![Melchior de Hondecoeter, Kogut i kura z kurczętami i gołębiami](/sites/default/files/2024-05/Hondecoeter.tif__0.jpg)
![Josef Grassi, Anna Maria z Tyszkiewiczów Potocka](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Grassi.tif__1.jpg?itok=T1r-YlVh)
Josef Grassi
Anna Maria z Tyszkiewiczów Potocka
olej, płótno
72,5 x 56 cmnr
Marcello Bacciarelli
Albert Kazimierz Sasko-Cieszyński
olej, płótno
92,5 x 75,5 cm
nr inw. ZKW/6266
![Marcello Bacciarelli, Albert Kazimierz Sasko-Cieszyński](/sites/default/files/2024-05/Bacciarelli_1.jpg)
![Michele Marieschi, Canal Grande z Palazzo dei Camerlenghi](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Marieschi.tif__1.jpg?itok=1UdhoTza)
Michele Marieschi
Canal Grande z Palazzo dei Camerlenghi
olej, płótno
55,6 x 85,1 cm
nr inw. ZKW/6231
Bernardo Bellotto
Widok Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli
olej, płótno
77 x 106,5 cm
nr inw. ZKW/5613
![Bernardo Bellotto, Widok Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli](/sites/default/files/2024-05/Bellotto_Kapitol_1.jpg)
![Bernardo Bellotto, Forum Nerwy w Rzymie](/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/2024-05/Bellotto_Forum.tif__1.jpg?itok=cxorEctT)
Bernardo Bellotto
Forum Nerwy w Rzymie
olej, płótno
85 x 107 cm
nr inw. ZKW/6695
Rozwiń opis
-
11 czerwca 2024 r. – Rafael ptaków. O twórczości Melchiora de Hondecoetera
Prowadzenie: Magdalena Królikiewicz, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
-
9 lipca 2024 r. – Temat: Michele Marieschi – następca Giovanniego Antonia Canala i Bernarda Bellotta w wedutowym malarstwie Wenecji
Prowadzenie: dr Adam Tyszkiewicz, Uniwersytet Warszawski